מטרות עולם התוכן:
קבוצות חטיבה:
- היכרות עם מושגים ראשוניים בעולם המיניות ויצירת מרחב שיחה אינטימי ומאפשר, ללא ציניות ומבוכה.
- היכרות עם רצף הזהויות המיניות ותפישה כי כמו מגדר, גם למשיכה המינית שלנו יש מימד של חופש בחירה ודינאמיות.
- העמקה במערכות יחסים בחיים שלנו, מחשבה על מערכות יחסים מיטיבות ורכיביהן, בתוך ומחוץ למישור הרומנטי
קבוצות תיכון:
- למידה ביקורתית על האופנים בהם מתעצבת התפישה המינית שלנו בראי החברה.
- שיח שמעודד חקר מיניות והתנסויות מיטיבות (sex positive), ומשוחח זאת תוך הימנעות משיפוטיות והשתקה.
- מתן כלים ואינפורמציה בהקשר של התנסויות מורכבות שמצריכות שיקול דעת ועלולות להיות סיכוניות.
קבוצות חטיבה:
שם הפעולה | מטרות | תקציר | מילות מפתח |
בי- פאן- פולי ומחיקה ביסית+ מצגת להקרנה | 1. נחשף לזהויות על הקשת הבי פאן פולי. 2. נתייחס למיתוסים וסטיגמות הקיימות בנוגע לקשת הבי פאן פולי מתוך הקהילה ומחוצה לה. 3. נגרום לתחושת הזדהות עם הקהילה ה-בי פאן פולי כשותפים לקהילה הגאה. |
מתודה אומנותית של מציאת הההבדלים בין בי- פאן- ופולי. משרטטות טבלת שתי עמודות, 'סטיגמות' ו'עובדות' והחניכות זורקות מושגים אקראיים שלדעתן הם סטיגמות ועובדות. נדון על הסטיגמות ממנה סובלת הקהילה ומחיקה ביסית. מראות מצגת של התפתחות הקהילה הבי פאן פולית מראי ההיסטוריה עד היום. | ביסקסואליות, פאנסקסואליות, פוליסקסואליות, ביפוביה, מחיקה, שוויון, קהילה |
האנטומיה של גיי (מהאתר הישן)+ העשרה: מידע ומיתוסים על הגוף שלנו | 1. נכיר את איברי המין ואת עולם המושגים והמונחים הקשור בהם 2. נכיר את השינויים שחלים על גופנו בגיל ההתבגרות 3. נדון בקשיים ובהשפעות החברתיות שיש לנו בנוגע לדימוי הגוף בגיל ההתבגרות |
מציירים קומיקס על גיל ההתבגרות ומציגים, מנפחים 6 בלונים שבתוכם פתקים עם מיתוסים על התפתחות מינית ובאמצעות משחק כדור מפוצצים אותם ועונים על שאלות הטריוויה, | קומיקס, מיתוסים, פין, פות, וסת, מחזור, חצ'קונים, קרי לילה, אוננות, אשכים, ערווה, נרתיק |
א-מיניות וא-רומנטיות | 1. נכיר את מגוון הזהויות ועולם התוכן של א-מיניים וא-רומנטיים. 2. נכיר כי מיניות היא רצון ולא הכרח |
פעולה המתמקדת בחוויה האישית והסובייקטיבית של א-מיניים וא-רומנטיים, נערוך דיון בקבוצות תוך קריאת עדויות של א-מיניים וא-רומנטיים, נצפה בסרטונים על דמות א-מינית מתוך בוג'אק הורסמן ונעבור יחד על סקאלת הזהויות של א-רומנטיים וא-מיניים | בוג'אק, הורסמן, א-מיניות, א-רומנטיות, טוד, סקאלה, משיכה, רומנטיות, מיניות, חוויה, אישית, התנסות, עדויות, זהות, מינית, נטיה, מינית, זוגיות |
לחץ חברתי ו-mean girls | 1. היכרות החניכות עם אפקט הלחץ החברתי בחיינו היומיומיים. 2. הבנת החניכות כי החברה מכתיבה לנו פעמים רבות כיצד לפעול, בשל לחץ חברתי. 3. דיון ועיסוק בסיטואציות בהן הן פוגשות בלחץ חברתי וכיצד ניתן להתמודד עימו. |
פעולה העוסקת בלחץ חברתי סמוי וגלוי באמצעות מתודת השפעה חברתית סמויה, סצנות מהסרט mean girls, וסיפור בגדי המלך החדשים | לחץ, לחץ חברתי, מין גירלס, mean girls, ילדות רעות, בגדי המלך החדשים, חברה, סיטואציות חברתיות |
אהבה ואהבה נכזבת | 1.ניצור מרחב שיחה אינטימי נעים משמח על אהבה. 2.החניכות יבחנו איזה רגשות אהבה מציפים בנו ( בלבול /לחץ /כעס/ מבוכה) וננרמל אותם. 3. החניכות יבחנו למה הרגשות שעולים עולים באהבה ואיך אנחנו מתמודדים אתן. |
סימולציית התאהבות: החניכות עושות סימולציה של איך הן מגיבות כשהן מאוהבות. מפרקים את המושג אהבה ובוחנים אותו ממקום מדעי! צופים בסרטון: למה אהבה גורמת לנו להתנהג מוזר. מתדיינים על הסרטון , על החוויה שלנו כשאנחנו מאוהבים וכשאנחנו חווים שברון לב. |
אהבה, זוגיות, שברון לב, פרידה, סימולציה, תשוקה, משיכה, התקשרות, אוקסיטוצין, דופמין, סרטונין |
מעגלי קירבה וסוגי מערכות יחסים | 1. החניכות יכירו את סוגי מערכות היחסים השונות ויבינו על אילו ערכים ויסודות הן מושתתות 2. החניכות ילמדו להעמיד ציפיות מציאותיות אודות קשר וזוגיות |
מתודת תיאטרון בזוגות- מציגות מערכות יחסים שונות לפי פתקיות. החניכות מציירות את מעגלי הקרבה בחייהן לפי רמת הקרבה ואיכות הקשר, משחקות משחק "נכון/לא נכון" לגבי מיתוסים בנוגע למערכות יחסים שונות בחיינו. מכירה פומבית של תכונות שחשוב לחניכות שיהיו לאדם שעמו הן במערכת יחסים. קריאת טקסט ודיון מסכם על מערכות יחסים בחיינו. | חברות, ידידות, קרבה, מערכות יחסים, מיתוסים, קשר בריא, הטרונורמה, הבנייה חברתית, מעגלי קרבה |
יום המשפחה 9.2- 50 גוונים של משפחה אלטרנטיבית | 1. החניכות יכירו את אפשרויות ההורות הקיימים בקהילה הלהט״בית. 2. החניכות ידונו ביתרונות ובחסרונות של כל אפשרות הורות. 3. החניכות ילמדו על מצב האימוץ בישראל. |
משחקים טורניר זוג או פרט, טריווית קאהוט על אפשרויות ההורות הלהט"בית בישראל, מתחלקים ל4 קבוציות ללמידה על: אימוץ, פונדקאות, הורות משותפת, והכרה בתורם זרע כהורה. מנהלות דיון באסיפה, צופות בכתה על מצב האימוץ בארץ, מסכמים את הפעולה | משפחה, אלטרנטיבית, אימוץ, פונדקאות, הורות משותפת, תרומת זרע |
קבוצות תיכון:
שם הפעולה | מטרות | תקציר | מילות מפתח |
1. היכרות החניכות עם חשיבות התקשורת במסגרת מינית. 2. הבנת החניכות כמה קשה יותר להבין אותן כשהן לא מתקשרות מילולית. 3. לימוד החניכות על לחץ הנוגע לאובדן הבתולין. |
מתחילים עם השיר I just had sex. ממשיכים לסצנת אובדן הבתולין מתוך הסדרה sex education, נבקש מהחניכות לכתוב לעצמן את הפנטזיה שלהן על הפעם הראשונה, וצופים בסרטון ״מתי להתחיל״. מבקשים מהם לבחון מחדש האם הפנטזיה שלהם תאמה את הנצפה בסרטון. לאחר מכן משחקים פנטומימה על מנת להדגיש את חשיבות התקשורת המילולית בקשר בין-אישי. צופים בסרטון TED על כך ש״הסקס זקוק למטאפורה חדשה״. | סקס, יחסי מין, פעם ראשונה, בתולין, בתולים, בתול, I just had sex, Sex education, חינוך מיני, פנטזיה, מתי להתחיל, פנטומימה, חם-קר, TED | |
1. ניפוץ מיתוסים ומסרים המתקבעים בעקבות צפייה בפורנוגרפיה. 2. איזון תמונות העולם המתקבלת באמצעות פורנו והצבת אלטרנטיבות מציאותיות למין ואינטראקציות מיניות 3. הכרות עם ההשלכות של צפייה לא ביקורתית ומודעת בפורנו ופיתוח ביקורת ומודעות כלפי יחסי הכוח והאלימות המוצגים בפורנו. 4. עידוד ופיתוח דימוי של יחסי מין פוזיטיביים וריאליים: תקשורת בריאה, הדדיות, מגע, כבוד הדדי, אמון |
עושות שמש אסוציאציות, אחר כך משתפות בזיכרון ראשון של חשיפה לפורנו או לחילופין ממלאים שאלון. מפזרים נתונים הקשורים לפורנו על הרצפה ובאמצעות מדבקות צבעוניות החניכיםות מביעים הסכמה/ אי הסכמה עם ההיגדים. לאחר דיון בנושא, צופות בסרטון פורנו vs המציאות, ואז מתחלקים ל4 קבוצות למידה קטנות על תעשיית הפורנו. מסכמות עם הקטע "מדוע הפסקתי לצפות בפורנו" | פורנו, אלימות, תעשייה, התמכרות, מיניות בריאה, יחסי כוחות, תרבות, צריכה | |
1. הקניית ידע והעשרה על מחלות המועברות דרך מין 2. מתן מידע על מין מוגן ואמצעי מניעה |
משחקות מלך התנועות ולאחר מכן לומדות על מחלות מין דרך משחק בינגו. עוברים לניפוץ מיתוסים על ידי שימוש בפייק סטטוסים של בני נוער וכן מדברים עם החניכות על מיניות בריאה. לאחר מכן צופות בסרטון על STD, מדיינות ומדברות ומסכמות. | מחלות, בריאות מינית, מיתוסים, STD, קונדום, אמצעי מניעה, זיבה, הרפס, עגבת, איידס, HIV, כיני ערווה, PREP, חדירה, אנאלי, אוראלי | |
1. חניכות יקיימו שיח פתוח סביב נושא המיניות באפליקציות. 2. החניכות ידונו בנושא מין-זמין לנשים. 3. החניכות ידונו בנושאים ובסכנות העולים והעולות משימוש באפליקציות היכרויות. |
צופים בסרטון קומי על הטינדר, מבקשים מכל חניכ.ה לכתוב לעצמה פרופיל באפליקציית היכרויות ולאחר מכן מקיימים דיון. לנשים באמצעות מכתב (פיקטיבי) לגריינדר המבקשת ליצור חלופה לנשים – ניתן לכתוב מכתב תגובה.לבסוף יוצרים רצף ״מסכימ.ה-לא מסכימ.ה״ לגבי שימוש באפליקציות כאשר חלק מהשאלות חריפות למדי. לאחר כל שאלה מבקשים מחניכה או שתיים להסביר את בחירתן ומקיימים דיון סביב הנושא. | אפליקציות, היכרויות, גריינדר, טינדר, מין-זמין, מין נשי, סקס נשי, סכנות, שימוש באפליקציות, סטוצים | |
1. היכרות עם המושג "האשמת הקורבן" ולמידה על התרחשויות אקטואליות בנושא בחברה. 2. נתייחס להאשמת הקורבן בהקשר המוסדי, ובהקשרים חברתיים. 3. היכרות עם דרכי פעולה והתמודדות אלטרנטיבים לבחירה כיצד להגיב לפגיעה. |
מניחות ציטוטים של שופטים מביהמ"ש ומבררות את המושג האשמת הקורבן. צופים בסרטון "מה לבשת אז?" ובקטע מתוך "I may destroy you", מנהלות דיון, ומציגות נתונים בנושא, צופים בכתבה על הקשיים עימם מתמודדיםות נפגעות ומסכמות בקריאת "איך לסייע לנפגע.ת?" | האשמת הקורבן, תלונה, תביעה, I may destroy you, סיוע, אחת מתוך אחת | |
מיניות כהבנייה חברתית (מהאתר הישן) |
1. החניכים יכירו את תפיסת המיניות כהבנייה חברתית לעומת התפישה המהותנית הגורסת כי מיניות היא מולדת, "טבע האדם" ובלתי ניתנת לעיצוב. 2. החניכים יבחנו אפשרויות נוספות להבניית מיניות בחברות אחרות מהחברה המערבית המודרנית. 3. החניכים יעצבו אפשרויות לשינוי המציאות – מהי חברה טובה יותר ומה בדרך אליה. |
משחקות "הסטייה שלי", משחקות רביעיות של מיניות לאורך ההיסטוריה, לאחר מכן מנהלים דיון בנושא, משחקים ב"פאנל תוכנית אירוח", מנהלות דיון לעיבוד, מציירות מיניות בעולם מושלם ומסכמות | ימי הביניים, יוון הקלאסית, שטייטל, פוסטמודרניזם, אינדיאנים, פסיכואנליזה, החלום האמריקאי, העלייה לארץ ישראל, רנסאנס, MTV, מצרים העתיקה, רביעיות |
ניצול מיני וזנות אפורה, ואיך זה נראה בקהילה שלנו? | 1. החניכות יחדדו את ההבנה של הרצף בין זוגיות בריאה – ניצול מיני – זנות אפורה – זנות. 2. החניכות יכירו מקרה התגלגלות לזנות ואת המשמעויות הכרוכות בכך. 3. החניכות ילמדו מה מותר ומה אסור ביחסי אינטימיים. |
מתחילים עם השמעת השיר ״can't buy me love״ ושואלים מה הקשר בין כסף למין. נבחן את התחום האפור שבין קשר לגיטימי לניצול מיני באמצעות כרטיסיות סיטואציות עליהן נדון עם החניכות. עוברים להסבר על מהי זנות, מהי זנות אפורה והיכן נכנסים עובדי המין (חשפנות, ריקוד במועדונים, מצלמות אינטרנט, פורנו). אחר כך קוראים פוסט שפורסם בLGBTQ confessions, נבקש מהחניכות לכתוב תגובה. לבסוף נדון במה מותר ומה אסור בקיום יחסי מין בתור בני נוער, תוך שימת דגש על בעילה אסורה בהסכמה. | זנות, זנות אפורה, ניצול מיני, עובדי מין, Sex workers, חשפנות, פורנו, וידוי, Confessions, בעילה אסורה בהסכמה, |
פעולות כלליות:
שם הפעולה | מטרות | תקציר | מילות מפתח |
1. היכרות החניכות את הרקע לקמפיין me_too#. 2. העמקת החניכות בסטטיסטיקות וניפוץ סטיגמות באשר לפגיעות מיניות. 3. היכרות החניכות עם מושג ההסכמה באשר לגופן ולגופי בני/בנות זוגם. |
פעולה העוסקת בתחום הטרדות מיניות, פגיעות מיניות ומושג ההסכמה. בפעולה משולבים משחק ״never", משחק Kahoot, סרטונים ודיונים. | הסכמה, רצון, me_too, הטרדה, פגיעה, never, Kahoot, קאהוט, אופרה ווינפרי, | |
1.נבין כי לפלרטט יכול להיות נעים ומותאם, אם עושים את זה נכון. 2.נכיר את החוק למניעת הטרדה מינית, ואת ההבדל החוקי בין "התחלה" ל"הטרדה". 3.נכיר ונשתף אמצעים ליצירת יחסים הדדיים. |
מציגים סיטואציות והחניכות צריכות להחליט אם הן "הטרדה", "התחלה", או "תלוי". צופים בסרטון המציג את החוק למניעת הטרדות מיניות ודנים בהבדלים בין הסכמה לרצון. קוראות הגדרה של פלירטוט ודנים בה. צופים בסרטון אומנות הפיתוי ודנים בתופעה. שיתוף אישי של חניכים על התחלות/ הטרדות שהן חוו. לסיכום קוראים ומציעים כללי אצבע ליחסים הדדיים | הטרדה מינית, פלירטוטים, התחלה, יחסים הדדיים, אומנות הפיתוי | |
1. נדבר ונצפה בסרטונים ובטקסטים שעוסקים בהשפעה של רשתות חברתיות על המוח שלנו. 2. נתדיין על איך אנחנו תופסים את עצמנו ואת הסביבה שלנו, וכפועל יוצא גם השפעה על מערכות יחסים | צופים בסרטון שמסביר את ההשפעה של רשתות חברתיות על המוח שלנו. קוראים טקסטים כמו שחיקת הרגש של גדי טאוב ומגפת הבדידות שזאת כתבה ממאקו ומשחקים משחק יצירתי של הצגת העצמי באמצעות קולאז' תמונות ברשתות החברתיות | רשתות, חברתיות, ריגוש, מערכות, יחסים, מגפת, הבדידות, שחיקת, הרגש | |
1. היכרות החניכות עם מודל היופי בחברה המערבית שבה אנו חיים ונראה שבכל תקופה המודל –השתנה, כלומר יופי הוא לא בהכרח קבוע/אובייקטיבי. 2. חשיפת החניכות לאופן שבו מודל היופי העכשווי מהווה עוד מנגנון דיכוי בעיצוב הזהות שלנו. 3. דיון על הציפיות המתעצבות אצלנו ביחס לאידיאל היופי וסכנת ה-Body Shaming. |
היכרות עם אידיאל היופי באמצעות מתודת ״שיק או שוק״ בו החניכות מחליטות האם הן בעד או נגד טרנד מסוים. הסבר כי אידיאל היופי משתנה לאורך השנים. לאחר מכן מציגים סרטון על התפתחות האופנה לאורך 100 שנים. משם נוגעים בריטוש בפוטושופ ובאידיאל גוף בן זמננו ולבסוף מגיעים לסרטון המסביר על Body pride – גאוות הגוף וסרטון על תופעת הBody shaming בקהילה הגאה | אידיאל היופי, דימוי יופי, דימוי גוף, אידיאל גוף, אופנה, טרנד, שיק או שוק, גאוות הגוף, השמצה, Body pride, Body shaming, שמנופוביה, חברה, לחץ | |
1.החניכות ידונו על סוגים וסממנים של מערכות יחסים לא בריאות. 2.החניכות יבחנו למה אנשים נשארים במערכות יחסים לא בריאות. 3.החניכת יבחנו בחייהם מערכות יחסים, אלו בריאות ואלו לא. |
מנתחות מערכות יחסים לא בריאות מתוך שירי פופ מפורסמים (טיילור סוויפט , ביונסה וכו). צופים בסרטון "סימנים למערכות יחסים לא בריאות" ודנים עליו. מחלקים את החניכות ל3 קבוצות, לכל קבוצה נותנים טקסט שמתאר סיבה להישארות במערכת יחסים לא בריאה. החניכות קוראות את הטקסט ודנות עליו |
מערכות יחסים בריאות, מערכות יחסים לא בריאות, ביונסה, טיילור סוויפט, שירים, טקסטים, סרטון, אשמה, זוגיות, מערכת יחסים בריאה, מערכת יחסים לא בריאה, אהבה, סרטונים | |
1.היכרות החניכות עם התובנה שאין דרך אחת נכונה לחוות מיניות ואהבה. 2.החניכות יבחנו את הקשר בין מיניות, אהבה ורגשות. 3.החניכות יבחנו את המניעים שלהם להפגנת מיניות או אהבה. |
מציירות/מתארות ומשתפות איך נראה הבן/בת זוג האידיאלי שלהן. דנות איך התפתח הבן/בת זוג האידיאלי שלהן והאם הוא אותנטי וחף מהשפעה חיצוני. צופים בסרטון "מי אני יכול לאהוב", שמתאר איך מתפתחת אצלנו המשבצת של "אך מערכות היחסים שלי צריכות להראות" ודנים על זה. אינטימיות המודל המשולש – קוראים על סוגי האהבה לפי המודל המשולש ודנים איפה משתבצות מערכות היחסים בחיים שלנו. |
סרטון, מי אני יכול לאהוב, אהבה, בן זוג, בת זוג, התפתחות, אינטימיות, המודל המשולש, מיניות, סטוצים | |
ערב תרבות ולנטיינז 14.2 | כיף גיבוש והנאה! | עושות חימום אנרגטי Just Dance, קאהוט טריווית נשיקות, חלוקה סבב תחנות עם 21 שאלות על סלבריטי קראש, וידויים קרינג'ים, מגדת עתידות, באטל שירי אהבה ויצירת ציור למערכת יחסים אידיאלית. לסיכום עושים השליח בוואטסאפ | Just, Dance, Just Dance, חימום, קאהוט, Kahoot, סבב, תחנות, 21 שאלות, סלבריטי קראש, וידוי, וידויים, מגדת עתידות, טארוט, באטל, שירי אהבה, פיץ פרפקט, מערכת יחסים, קולאז', ציור, יצירה |